Indvendige gear Vs. Udvendige gear

Med dette korte indlæg vil vi kortlægge den praktiske forskel på indvendige og udvendige gear.

Indvendigt gearsystem:

4003

Det indvendige gearsystem findes typisk med 3,5,7 eller 8 gear. Det bliver primært brugt på citybikes og klassiske cykler, men også mountainbikes laves med indvendige gear.

Alt hvad der hedder tandhjul og gearveksling sidder beskyttet inde i navet, man kan genkende systemet ved at der kun er 1 tandhjul på navet.

Fordele/Ulemper sammenlignet med udvendigt system:

+ Lavt behov for vedligeholdelse
+ Høj holdbarhed
+ Meget robust
– Højere vægt ca. 1 kg
– Stort krafttab op til 80 % i forhold til udvendigt gearsystem
– Dyrt at repararere

 

Udvendigt gearsystem:

4357

 

Det udvendige gearsystem er i Europa det mest solgte system. I Danmark bliver der stadig solgt flest cykler med indvendige gear, men denne tendens ser ud til at ændre sig. De udvendige gear ser man i Danmark typisk på Sportscykler, Racercykler, Mountainbikes – Men bliver også brugt mere og mere på citybikes.

Man kan kende det udvendige gearsystem på alle de udvendige ig synlige tandhjul.

Fordele/Ulemper sammenlignet med indvendigt system:

+ Lav vægt
+ Høj kraftoverførsel op til 80 % bedre sammenlignet med indvendigt gearsystem
+ Ikke så dyrt at repararer
– Kræver mere vedligeholdelse, specielt i vinterhalvår, tåler ikke salt
– Mere sart over for stød og slag

 

Cykelshoppen.dk’s anbefaling:

Ønsker du den letteste og mest velkørende cykel er der ingen tvivl om at man skal vælge en cykel monteret med udvendige gear, den køre bedst. Ønsker du derimod ikke at vedligeholde cyklen i den grad de udvendige gear kræver, er de indvendige gear at foretrække, her er behovet for vedligeholdelse minimalt.

Når man skal vedligeholde de udvendige gear, er det primært i vinterhalvåret man skal rense og smøre. Vejsalt er her den store fjende, og kan natten over forvandle et ubenhandlet udvendigt gearsystem til et rustent mareridt. Så her er der et større behov for smørring og vask sammenlignet med de indvendige gear.