Det indvendige gearsystem findes typisk med 3,5,7 eller 8 gear. Det bliver primært brugt på citybikes og klassiske cykler, men også mountainbikes laves med indvendige gear. Alt hvad der hedder tandhjul og gearveksling sidder beskyttet inde i navet, man kan genkende systemet ved, at der kun er 1 tandhjul på navet.
+ Lavt behov for vedligeholdelse
+ Høj holdbarhed
+ Meget robust
– Højere vægt ca. 1 kg
– Stort krafttab op til 80 % i forhold til udvendigt gearsystem
– Dyrt at reparere
Det udvendige gearsystem er i Europa det mest solgte system. I Danmark bliver der stadig solgt flest cykler med indvendige gear, men denne tendens ser ud til at ændre sig. De udvendige gear ser man i Danmark typisk på Sportscykler, Racercykler, Mountainbikes – Men bliver også brugt mere og mere på citybikes.
Man kan kende det udvendige gearsystem på alle de udvendige og synlige tandhjul.
+ Lav vægt
+ Høj kraftoverførsel op til 80 % bedre sammenlignet med indvendigt gearsystem
+ Ikke så dyrt at reparare
– Kræver mere vedligeholdelse, specielt i vinterhalvår, tåler ikke salt
– Mere sart over for stød og slag
Ønsker du den letteste og mest velkørende cykel er der ingen tvivl om at man skal vælge en cykel monteret med udvendige gear, den køre bedst. Ønsker du derimod ikke at vedligeholde cyklen i den grad de udvendige gear kræver, er de indvendige gear at foretrække, her er behovet for vedligeholdelse minimalt.
Når man skal vedligeholde de udvendige gear, er det primært i vinterhalvåret man skal rense og smøre. Vejsalt er her den store fjende, og kan natten over forvandle et ubehandlet udvendigt gearsystem til et rustent mareridt. Så her er der et større behov for smøring og vask sammenlignet med de indvendige gear.